13.4.2014 (Mika Rohula)
 

Onko Amazonin yksinkertainen kaunista?

Amazon on lanseerannut uuden Amazon dash –palvelun, joka on käytössä nyt Yhdysvaltojen kolmessa osavaltiossa. Amazon dash on AmazonFreshin (päivittäistavaraan erikoistuneen verkkokaupan) palvelu kuluttajalle. https://fresh.amazon.com/dash

Palvelun liittyy apuväline – sähköhammasharjan näköinen laite jossa on kaksi nappia. Toisella napilla voi äänittää puhetta ja toisella napilla voi skannata viivakoodeja. Palvelun toiminta-ajatuksena on että kuluttaja voi skannata loppuneen tai vähissä oleva tuotteen viivakoodin ja samalla koodin mukainen tuote siirtyy kuluttajan Amazon tilillä olevalle ostoslistalle, jossa lista muuttuu tilaukseksi napin painalluksella. Samalla periaatteella toimii myös puheentunnistus tässä palvelussa, eli ääneen sanottu tuote siirtyy ostoslistalle.

Miksi erillinen laite eikä esimerkiksi puhelimen asennettavaa sovellusta (app) joka olisi ollut halvempi ja trendikkäämpi tapa? Onko kerrankin on lähdetty liikkeelle kuluttajan tarpeesta käyttökokemuksen osalta eikä teknologiavetoisuudesta. Kuka haluaa aina avata puhelimen jonkin app:in, kun samasta asiasta voi suoriutua yhdellä napin painalluksella… ja vielä jauhoisin käsin.

Ajattelun päällimmäisenä tavoitteena on helpottaa kuluttajan arkea. Samalla viitoittaen tietä M2M –tyyppiselle tulokulmalle, jossa jääkaappi tunnistaa sisältönsä ja laatii tuotteiden huventuessa automaattisesti täydennystilauksen. Kuluttajan kannalta kätevää…

Vai onko taustalla uudenlainen kanta-asiakasajattelu höystettynä vahvalla kanavapolitiikalla? AmazoninFreshin kannalta kätevää on se että kuluttaja siirtyy kätevän apuvälineen myötä suljettuun järjestelmään. Suljettu ympäristö taas tarjoaa Amazonille erinomaisen työvälineen jakelukanavan hallintaan ja asiakaspitoon. Älypuhelimessa olisi aina se riski että kuluttaja valitseekin kilpailevan sovelluksen tai joku kehittäisi jonkin lisäarvosovelluksen jolla AmazonFreshin kilpailuetua kavennettaisiin.

Kaunista tai ei – win-win tilanne ei koskaan ole hidasteena mahdolliselle menestystarinalle.

17.4.2014 (Mika Rohula)

Jäin pohtimaan, voisiko laitteen myötä myös kehittyä uudenlainen kuluttajasukupolvi? Tämä joukko vain virtuaalishoppailee Amazonin tai kilpailijan fyysisessä PT-kaupassa show room -tyyppisesti – säästääkseen omalta osaltaan logistiikan vaivaa ja löytääkseen helposti uusia tuotteita omaan ruokakaappiinsa. Entä sitten jos jotain em. tavalla bongattua tuotetta ei sitten AmazonFreshin valikoimista tänään löytyisikään? Tämä ongelma on todennäköisesti varsin väliaikainen tässä bigdata-ajattelun siunaamassa maailmassa. Kun kuluttajakanava on Amazon Dashin avulla kontrollissa, tarkoituksenmukaiset tuotteet ilmestyvät omiin valikoimiin jos aihetta alkaa ilmaantua…

Kirjoittaja on kaupanalan liiketoimintakonsultti ja yrittäjä